vr 21 nov
IAMKAT
Jules van Iperen
In 1988 nam Edward Meijer (63) het bedrijf J.H. Meijer & Zn. BV Pianovakhandel van zijn vader Joop Meijer over. Sindsdien stemt hij de vleugels van Schouwburg & Concertzaal Tilburg. Hij is niet in dienst van het theater, maar inmiddels wel kind aan huis. “Stemmen voor een theater vraagt veel toewijding. Je leeft met het theater. Je houdt altijd de agenda in de gaten, want als de piano gebruikt wordt, dan moet deze in orde zijn.” Het afgelopen jaar, tijdens de verbouwing van de Concertzaal, heeft Edward de Concertzaalvleugel nieuw leven ingeblazen.
Jostijn Ligtvoet
De Steinwayvleugel wordt al 35 jaar wekelijks bespeeld. Dit jaar werd het daarom tijd voor een revisie. Elke artiest heeft een authentieke smaak waar de vleugel op afgestemd moet staan. Edward kan ervoor zorgen dat een vleugel heel zacht & fris klinkt voor een romantisch concert. Maar de vleugel kan ook heel krachtig & luid afgestemd worden, voor een heviger concert.
Edward gaat verder: “Het instrument is mijn verantwoordelijkheid. Pianostemmen is mijn VAK in hoofdletters geschreven. Ik zorg ervoor dat het instrument goed is afgestemd en de pianist gelijk kan aanschuiven. Een violist neemt zijn oude, vertrouwde viool mee. Een pianist niet. Het is mijn rol om hem zich thuis te laten voelen op dat instrument.”
Het afgelopen half jaar, tijdens de verbouwing van de Concertzaal, was dé perfecte tijd om ook de vleugel volledig te reviseren. Van de snaren, tot aan de hamerblokjes, alles is uit elkaar gehaald, vernieuwd en weer terug in elkaar gezet.
“Het was best wel spannend,” vertelt Edward. “De Steinway piano is namelijk een prachtig instrument. Je moet bij het reviseren elk onderdeel uit elkaar halen en op de juiste wijze terug in elkaar zetten. Je doet dat met de originele Steinway onderdelen en kennis die je deelt met collega’s.”
Edward is een ervaren pianostemmer. Al 46 jaar lang beoefent hij het vak, waarvan 37 jaar bij Schouwburg & Concertzaal Tilburg. Om zijn kennis op peil te houden volgt hij diverse masterclasses in zowel binnen- als buitenland. Inmiddels zit de revisie van de vleugel er op, begin november is de piano teruggekeerd naar de Concertzaal.

Voordat hij begint met stemmen verdiept Edward zich in de artiest. ‘Hoe speelt iemand? En hoe zien zijn laatste opnames eruit?’ vraagt Edward zich af. Inmiddels kent hij de persoonlijke voorkeur van diverse artiesten. “Op een gegeven moment weet je: Als Cor Bakker komt dan moet de piano mooi en open gestemd zijn. En Reinbert de Leeuw, hij bespeelt de vleugel graag zo zacht mogelijk. Dat vraagt weer aanpassingen aan de mechaniek van de vleugel.”
Eerste concert na de revisie
Op 11 november keerde de vleugel terug naar de Concertzaal en op 12 november straalde de vleugel gelijk in het concert van pianoduo Ludmila Berlinskaya & Arthur Ancelle, dat tevens live is uitgezonden op de radio.
“De piano moet dan wel stemming houden en dat is best wel spannend. Gelukkig klinkt de vleugel een heel stuk frisser en heeft het een krachtig geluid. De snaren kunnen altijd nog een beetje rekken, waardoor het geluid kan veranderen. Helaas is dit een proces dat je niet kunt versnellen.”

vr 21 nov
IAMKAT
vr 28 nov
Giorgia Bertazzi