Special

Special

Week van de Toegankelijkheid

Of je nou zelf de behoefte hebt aan weinig prikkels of graag meer te weten komt over hoe je voorstellingen inclusiever kunt maken. Gedurende de Week van de Toegankelijkheid 6 t/m 12 oktober, valt er van alles te leren en bezoeken rondom dit thema.

Week van de Toegankelijkheid

Toegankelijk onderwijs

Dit jaar staat het thema ‘toegankelijk onderwijs’ centraal.

“Het jeugdtheater loopt voorop in het inclusiever maken van het theater,” vertelde Gwen Sengers, programmeur Jeugd & Educatie eerder aan de Theaterkrant. “Daar zijn al veel langer mensen met een bi-culturele achtergrond op het podium te zien, en maken gezelschappen al geruime tijd onderwerpen bespreekbaar rondom culturele afkomst, gender, sociale klasse en andere thema’s die bepalend zijn voor je identiteit.”

Ook binnen het educatieprogramma van Schouwburg & Concertzaal Tilburg wordt aan het speciaal onderwijs gedacht. Dit seizoen vinden er maar liefst negen prikkelvriendelijke voorstellingen plaats die scholen kunnen bezoeken. Hierbij blijven de lichten gedimd, is de voorstelling rolstoeltoegankelijk en wordt er een passende workshop verzorgd ter verwerking.

Op het programma

Ontdek in de week van 6 t/m 12 oktober op maandag en dinsdag hoe je als maker voorstellingen inclusiever en prikkelvriendelijker kunt maken. Vervolgens zijn op 7, 8 en 9 oktober drie prikkelvriendelijke voorstellingen.

Onderzoek tijdens de dansvoorstelling MORPH de spanning tussen het menselijke en het kunstmatige. Ga met Romijn Conen tijdens Vallicht mee op reis door Nederland op zoek naar wie hij is naast zijn handicaps en leer gedurende CONTENT WARNING: weinig prikkels hoe je om kunt gaan met prikkels in een wereld waar alles om efficiëntie draait.

Op het programma Sandra Zeilstra Sandra Zeilstra

AGENDA

Week van de Toegankelijkheid

Toegankelijk theater voor iedereen – 6 t/m 12 oktober

Seizoen '25-'26

Meer maatschappelijk belang

Ook na de Week van de Toegankelijkheid is er een breed scala aan theater dat diverse maatschappelijke onderwerpen raakt. Zo is Dis Order een psychodrama, aangevuld met persoonlijke verhalen over eetstoornissen. Gaat Please, Hold My Hand over hoe we in een wereld vol onzekerheid toch menselijk en zorgzaam kunnen blijven. En wordt in Doekje voor het Bloeden het levensverhaal van Willem verteld, waarbij hulp, goede intenties en soms bizarre mechanismen achter armoede centraal staan.